Pracujemy zbyt wiele! Ciągłe dokształcanie się oraz chęć zdobycia awansu sprawiają, że jesteśmy przepracowani. Ciągle czujemy się zmęczeni. Stawiamy sobie zbyt wiele obowiązków. A w ten sposób spędzamy zbyt wiele czasu w pracy, zamiast z rodziną.
Czy na pewno chcesz przeżyć swoje życie w biegu, ciągle się przepracowując? Mam nadzieję, że przygotowane poniżej 10 kroków sprawią, że się ockniesz i wrócisz na odpowiednią ścieżkę. Zastosuj je we własnym życiu! Zaczynamy!
Jak zachować równowagę między życiem zawodowym a prywatnym?
1. Stwórz rytuał poranka
Rutyna, czyli inaczej sposób rozpoczynania dnia przez wiele dni. Zamiast wstawać na ostatnią chwilę i wybiegać z domu w pośpiechu, bez śniadania, lepiej przygotuj swój własny rytuał budzenia się do życia. Może to oznaczać wcześniejszą pobudkę i czytanie ulubionego bloga albo kilka chwil z książką i sokiem lub kawą. A następnie załóż ubranie, w którym czujesz się komfortowo. Jeśli masz ochotę, wykonaj makijaż. Uczesz włosy. I gotowe.
2. Zaprojektuj własną przestrzeń roboczą.
Jeśli pracujesz w biurze, prawdopodobnie masz już wyznaczoną przestrzeń roboczą. Jednak może to stać się nieco trudniejsze, gdy pracujesz w domu. Wówczas nie ma takiego oczywistego rozgraniczenia między pracą a domem.
Wyznacz pomieszczenie lub choć jego kawałek w domu, by stworzyć miejsce do pracy. Wyposaż je w niezbędne narzędzia do pracy. Biurko, krzesło, komputer oraz notatnik i długopis.
Dlaczego to jest ważne? Ponieważ jeśli zawsze pracujesz z kanapy lub przed telewizorem, masz większe szanse na rozproszenie. A co najgorsze? Jeśli twoja „strefa pracy” całkowicie pokrywa się z „strefą domową”, to jeszcze bardziej utrudnia odcięcie się od pracy. Pomyśl o tym.
3. Ustal godziny i czas pracy
Zachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym jest trudne, ale możliwe do osiągnięcia. Kolejnym ważnym krokiem jest ustalenie godzin pracy i trzymanie się swoich założeń. Jeśli sam/a jesteś swoim szefem, to będzie łatwiejsze do zrobienia, bo to ty decydujesz, kiedy i jak długo pracujesz. Czasem chcąc nadrobić zaległości, można wpaść w pułapkę.
4. Rób przerwy w ciągu dnia.
Aktualnie tak bardzo zapominamy o tym, by odpocząć. Każdy pracownik, niezależnie od tego, gdzie pracuje, jest tak pochłonięty swoimi zadaniami do wykonania, że często zapomina o przerwach. A wystarczy 5-10 minut, by odprężyć i zresetować umysł. Warto wyjść na balkon lub na szybki spacer.
5. Dbaj o siebie.
Czy pijesz odpowiednią ilość wody w ciągu dnia? Czy regularnie jadasz posiłki? Nie zapominaj o tym, by dobrze traktować swój organizm – czyli odżywiać go i nawadniać. Picie wody poprawia koncentrację. Przygotuj także smaczne przekąski do pracy. Regularnie uprawiaj sport. Możesz to robić przed pracą albo po pracy. Znajdź dla siebie aktywność fizyczną, która będzie sprawiać Ci przyjemność. Jej zadaniem jest odprężenie, odstresowanie i oczyszczenie umysłu.
6. Po pracy znajdź czas dla rodziny i dla siebie
Wspólny spacer, wyjście do kina czy jazda na rolkach? Warto spędzać czas z najbliższymi. Rozmawiać. I po prostu być z nimi!
Czy masz jakieś inne wskazówki dotyczące zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym? Podziel się nimi poniżej w komentarzach!