Dobre życie, spokój ducha i efektywność w pracy są niezwykle ważne w naszym życiu. Niezależnie od tego, czy chodzisz do szkoły, pracujesz, prowadzisz własną firmę czy jesteś na emeryturze, z pewnością masz własne obowiązki. Jak zachować w życiu balans?
Zawsze jest coś do zrobienia. Są rzeczy, które robić chcemy oraz takie, które wykonywać musimy. Wyzwaniem jest zachowanie odpowiednich proporcji pomiędzy pracą i odpoczynkiem. Nie zawsze należy to do łatwych zadań. Życie w ciągłym biegu, a w konsekwencji w permanentnym stresie sprawia, że nie dbamy o to, co jemy oraz o swój odpoczynek.
Dbaj o siebie!
Nie osiągniesz w życiu niczego, jeśli nie jesteś zdrowy. Zatem naucz się kończyć pracę o odpowiedniej godzinie. Znajduj czas na odpoczynek, regularnie wykonywaną, najlepiej codzienną aktywność fizyczną oraz odpoczynek. Śmieciowe jedzenie, życie w permanentnym stresie i w ciągłym biegu, z mnóstwem spraw do załatwienia sprawi, że w pewnym momencie Twój organizm się zbuntuje.
Każdego dnia znajduj czas na robienie tego, co przynosi Ci przyjemność. Niezależnie od tego, czy są to: spacery, ćwiczenia, prace w ogrodzie, medytacja czy czytanie książek. Dawaj sobie czas, na rzeczy, które są Twoją pasją.
Ustal priorytety.
Przyjrzyj się swoim wartościom i zdecyduj, co jest dla Ciebie naprawdę ważne. Ustal granice! Nie można pracować przez 16-18 godzin dziennie i normalnie funkcjonować. To na dłuższą metę na pewno się nie sprawdzi. Bez względu na to, na jakim etapie życia się znajdujesz. I czy nie bierzesz na swoje barki zbyt wielu obowiązków. Skup się na tym, czego najbardziej potrzebujesz i to na tym, skup swoją energię. Jeśli próbujesz złapać zbyt wiele srok za ogon, wkrótce, zamiast sukcesów, możesz dotrzeć nieuchronnie nadchodzącą katastrofę.
Stwórz plan działania
Bądź zorganizowaną osobą i planuj wszystko z wyprzedzeniem. Na początku tygodnia staraj się ocenić i zapisać listę rzeczy do zrobienia, spotkania, zbliżające się terminy egzaminów czy konferencji. Nie zapomnij także zaplanować odpoczynku, czasu dla rodziny, by naładować swoje baterie, a w efekcie poprawić swoją wydajność w pracy.
Bądź przygotowana na nieoczekiwane wydarzenia
Zamiast się denerwować i stresować, naucz się, że czasami mogą pojawić się wydarzenia, nad którymi nie będziesz mieć kontroli. Zepsuje Ci się komputer, możesz utknąć w korku lub zachoruje Ci dziecko. Takie rzeczy się wydarzają, dlaczego zaakceptuj to, że mogą się pojawić w najmniej oczekiwanym momencie, a wówczas będziesz musiała przeorganizować cały swój misternie ułożony plan.
Bądź zorganizowany i planuj z wyprzedzeniem
Poświęć czas na początku każdego tygodnia, aby ocenić, co należy zrobić. Zrób listę rzeczy do zrobienia w terminarzu lub kalendarzu na nadchodzące spotkania, zbliżające się egzaminy, lub spotkania do udziału. Upewnij się również, aby umożliwić sobie i swojej rodzinie wypoczynek i jakość. Poświęcenie czasu na połączenie z rodziną i przyjaciółmi pozwoli naładować baterie i zwiększyć wydajność w dłuższej perspektywie.
Bądź pozytywnie nastawiona
Rozpocznij każdy dzień z radością i uśmiechem na ustach. Miej na uwadze, że czasem coś może nie iść zgodnie z planem. Spójrz na takie wydarzenia z innej perspektywy, a okaże się, że mają Cię one nauczyć, jak sobie radzić z nieprzewidzianymi wydarzeniami i przeciwnościami losu. Ciesz się chwilą i pozwól Twojemu życiu rozwijać się. Nie martw się o przyszłość.
Choć nie możemy przewidzieć i zaplanować wszystkiego w naszym życiu, możemy zdecydować, w jaki sposób i na co skoncentrować naszą energię. Może to wymagać krytycznego myślenia i umiejętności rozwiązywania problemów, ale w końcu doprowadzi to do znacznie mniejszego stresu i zrównoważonego życia.